Miśnia – kolebka europejskiej produkcji porcelany

Miśnia, czyli jakość

Stara porcelana jest historycznym świadectwem epoki w której powstawała. Manufaktura w Miśni wywarła znaczny wpływ na całą branżę ceramiczną XVIII wieku. Działo się to bezpośrednio dzięki produkcji wyrobów najwyżej klasy. Natomiast pośrednio za sprawą byłych pracowników zakładu, którzy udostępniali sekrety Miśni innym manufakturom. Zabieg ten spopularyzował macierzysty styl miśnieńskiego zakładu w całej Europie. Po części swój sukces Miśnia zawdzięcza odkryciu szczególnego rodzaju kamionki czerwonej oraz wynalezieniu przez Johanna Friedricha Bottgera twardej porcelany. Za sprawą twórczości Christiana Friedricha Horoldta, który od 1720 roku został kierownikiem pracowni malarskiej w Miśni. Zakład wytworzył swój unikalny styl. Uzyskano równowagę pomiędzy materią malarską a dekoracjami. Ogromną rolę odgrywały motywy orientalne, pejzaże oraz scenki figuralne. Natomiast kształty modeli przedmiotów użytkowych, statuetek, naczyń stołowych czy małych grup rzeźbiarskich są zasługą Johanna Joachima Kandlera. To właśnie on jako mistrz modelarni tworzył te niezwykłe przedmioty o tematyce mitologicznej lub arkadyjskiej. Na początku w stylu barokowym, następnie w rokoko odnalazł znacznie lżejszą formę idealnie dopasowaną do delikatnej ceramicznej materii.

miśnia

Sztuka

W roku 1727 w manufakturze Miśnieńskiej podjął pracę rzeźbiarz Johann Gottlieb Kirchner, w ten sposób rozwinęła się produkcja niesamowitych form rzeźbiarskich. Zakład produkował porcelanowe zwierzęta naturalnej wielkości dla Pałacu Japońskiego w Dreźnie na specjalne zamówienie króla Augusta II. Po nim pracownie modelarską objął właśnie Kandler, który ustanowił prymat motywów rzeźbiarskich nad malarskimi  aż do połowy XVIII wieku. Gdy pieczę nad manufakturą sprawował hrabia Bruhl. W Miśni produkowano charakterystyczne serwisy z reliefowanymi brzegami i licznymi motywami rzeźbiarskimi, z których najbardziej znany jest „serwis łabędzi” wykonany na zamówienie samego Bruhla.

miśnia

Seria figurek

Właśnie w roku 1735 narodziła się najznakomitsza seria miśnieńskiego zakładu, czyli seria małych rzeźb. Początkowo figurki inspirowane były sztuką orientalną a w szczególności Chińską, malarstwem mitologicznym oraz alegorycznym, komedią artystyczną, a także wizerunkami ówczesnych osobowości, które traktowano nieco ironicznie. Ową serię porcelanowych figurek później wielokrotnie wznawiano ze względu na swoją popularność.

miśnia

Sygnatury

Znakowanie manufaktury z Miśni należy do najczęściej fałszowanych na świecie. Do roku 1723 zakład w ogóle nie znakował swoich wyrobów. Następnie przyjęto symbol przedstawiający dwa skrzyżowane miecze, pomalowane podszkliwnym kobaltem. Później do mieczy dodano kropkę a ostatecznie w okresie Marcoliniego na dole symbolu umieszczono jeszcze gwiazdkę.

Start the discussion

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *